maandag 12 oktober 2009

Mijn 'preekje' bij de doop.


Dit is het verhaal wat ik heb verteld bij de doop van Arjan. Het geld voor iedereen die gedoopt is over daarover nadenkt. Dus vandaar dat ik het hier graag op plaats.

Arjan,

Het oud IS voorbij gegaan, het nieuw IS gekomen. Ik ben zelf enorm onder de indruk geraakt het laatste jaar hoe definitief dat is. Het water waarin je in onder gegaan bent stelt een graf voor. Het graaf, waarin jij met Jezus begraven bent. Het betekend dood voor je oude leven, zodat het nieuwe kan komen.

Ik wil graag kort een aantal punten noemen die daar in het graf achter zijn gebleven en een aantal dingen waar je nu levend voor bent geworden.

Romeinen 6 zegt: Je bent dood voor de zonde en levend voor God

Romeinen 7 zegt: Je bent dood voor de wet, levend voor Christus

2 Korinthe 13:4 We zijn gekruisigd in zwakheid maar leven nu uit zijn kracht!

Romeinen 6:7 We zijn naar het recht vrij van de zonde.

Romeinen 6:8 We zijn met Christus gestorven zodat we ook met Christus zullen leven.

Galaten 2:19 19 Want ik ben gestorven door de wet en leef niet langer voor de wet, maar voor God. Met Christus ben ik gekruisigd: 20 ikzelf leef niet meer, maar Christus leeft in mij. Mijn leven hier op aarde leef ik in het geloof in de Zoon van God, die mij heeft liefgehad en zich voor mij heeft prijsgegeven. 21 Ik verwerp Gods genade niet; als we door de wet rechtvaardig zouden kunnen worden, zou Christus voor niets gestorven zijn.

Het is mijn gebed Arjan, dat jij en ik steeds meer zullen zien dat we rechtvaardig zijn, dat Jezus in ons leeft, dat we dood voor de zonde zijn en dood voor de wet. Je hebt nu een nieuw leven. Een leven dat niet meer in het teken staat van wet, zonde en dood. Maar dat in het teken staat van christus, nieuw leven, vriendschap met Hem en een vader die goed voor je zegt. Dat is leven in de intimiteit van God. Blijf daar dorstig naar vriend zodat je denken steeds meer en meer vernieuwd zal worden door wie je bent in Hem. De doop is daar een prachtig mooi beeld van.

Arjan gaat onder, Jezus komt boven!!

Matthijs


1 opmerking:

  1. hoi Matthijs,

    Bovenstaand `preekje` sprak me heel erg aan.
    Dat is wat de Heilige Geest ons steeds wil leren
    DAT, wat we in de Heere Jezus Christus HEBBEN.

    Wat mooi, dat je in dat preekje ook jezelf betrekt. Het gaat om de komst van zijn koninkrijk is ons aller hart.

    Hartelijke groet en bemoediging van tante Marja

    BeantwoordenVerwijderen