dinsdag 20 oktober 2009

Dagboek

Vandaag ben ik de hele dag ziek thuis geweest. Het is dan best een dag om na te denken. Te denken over waar ik nu sta, wat er gebeurd en waar ik heen ga. En als ik zo alles op een rijtje zet dan ben ik een heftige fase van strijd. Niet dat ik zelf zo hard moet strijden op dit moment maar er wordt heftige strijd om me gevoerd. Het autoongeluk, het ziek zijn, de heftige situatie rondom Marijke en mij, de afwijzing vanuit de kinderen, de innerlijke strijd in mijzelf, de twijfels over dingen die ik over God geleerd heb; het zijn allemaal dingen die op me af worden gevuurd. Met als doel om me onderuit te krijgen, mij van mijn focus af te leiden, mij minder vruchtbaar te laten zijn en het bijltje erbij neer te leggen. Ik moet zeggen, de verleiding was groot. Wat er met name erg inhakte is dat ongeluk en de fouten die ik daarbij zelf maakte. Daardoor had ik echt zoiets van, ik kan beter mezelf opsluiten in mijn kamer, want ik kan beter niet iets doen. Dat gaat niet goed komen. En ik zou graag naar Nederland gaan uit angst om de controle over de relatie met Marijke helemaal kwijt te raken. Iets wat ik juist moet leren, maar waar ik erg bang voor ben.In al die dingen komt er één dingen heel sterk op me af: vertrouwen. He brought me this far, so He will take me, all the way. Maar goed, de duivel kan alles uit de kast trekken wat hij wil, hij doet maar. God heeft mijn rechterhand gevat.

21 Toen mijn hart verbitterd was,
en ik in mijn nieren geprikkeld werd,
22 toen was ik een grote dwaas en zonder verstand,
ik was een redeloos dier bij U.
23 Nochtans zal ik bestendig bij U zijn,
Gij hebt mijn rechterhand gevat;
24 Gij zult mij leiden door uw raad,
en daarna mij in heerlijkheid opnemen.
25 Wie heb ik (nevens U) in de hemel?
Nevens U begeer ik niets op aarde;
26 al zou mijn vlees en mijn hart bezwijken,
mijns harten rots en mijn erfdeel is God voor eeuwig.
27 Want zie, wie verre van U zijn, gaan te gronde,
Gij verdelgt al wie overspelig U verlaat,
28 maar mij aangaande, het is mij goed nabij God te zijn,
de Here HERE heb ik tot mijn toevlucht gesteld,
en ik wil al uw werken vertellen.

Ik hoef nergens bang voor te zijn. God zelf heeft mij met zijn rechterhand gevat. Ergens anders in de Bijbel staat, met zijn Heilrijke rechterhand. Zijn arm voor redding, genezing en zegen.
God is goed, en het is goed nabij God te zijn.

7 opmerkingen:

  1. Inderdaad vriend, het is goed om nabij God te zijn. Sterkte, ik blijf steeds voor je bidden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lieve neef,

    Wat kan er soms veel op je afkomen en wat kan er ook veel door je heengaan.
    Het is heel open dat je daarover schrijft.
    Dat overbrugt de afstand tussen oost en west.
    Zo weten we van jouw noden en kunnen voor je bidden. Je staat niet alleen!

    tante Marja.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Matthijs, hou je haaks! En hou je vast! Aan je God en Vader, want die weet hoe het met je is en hoe je je voelt. Hij kent en weet alles wat je denkt. Geef Hem daarom steeds alles in handen. Dat helpt!
    Laat je vooral niet door de tegenstander aan het twijfelen brengen. Die tegenstander is een overwonnen vijand. Hou dat vast!
    Sterkte met alles,
    Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hee Matthijs!
    Heftig om allemaal te lezen. Je word idd erg op de proef gesteld. Wat vervelend dat je een ongeluk heb gehad. Ik hoop dat je er zelf zonder kleerscheuren vanaf bent gekomen! En dan ook nog eens ziekte. Ik hoop dat je snel weer beter wordt.
    Het (iets) positieve van alle beproefing is misschien wel dat je des te meer in ziet hoe belangrijk het is dicht bij God te zijn en te blijven. En ook dan blijft het moeilijk, maar ik hoop dat dat je wel veel hoop geeft!! Niet dat dit alles goed praat maar ik hoop dat je hieruit kracht mag putten!
    Ook in je relatie met Marijke bid ik je alle zegen toe. Ik weet nog dat we in een van je eerste weken het erover gehad hadden (toen ik daaar was), dat het al lastig was, de afstand en zo. En dan is al dit bijkomende allemaal erg vervelend! Ik hoop dat je hierin Gods stem mag verstaan en wijsheid krijgt. Net zoals ik hoop dat ook zij hier de wijsheid in mag krijgen.
    Om een lang verhaal kort te maken, ik wil je zegenen met de bovennatuurlijke zegen van de Heer. Laat Hem je rust geven. Leef met Hem! Sterkte met alles!
    Liefs, Marjolein

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hee Matthijs,

    Je hebt nogal wat te doorstaan de laatste tijd! Heel veel sterkte en wijsheid gewenst! Fijn dat je je gezicht op God gericht houdt; houwen zo!

    Liefs,
    Jolande

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Matthijs,

    Weet je nog?

    Er is strijd, strijd, strijd in de lucht
    en satan die staat met z'n leger berucht
    om z'n listige wapens en huichelarij
    maar met God aan je zij ben je sterker dan hij

    papa

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lieve Matthijs,

    Mooi dat je deze Psalm aanhaalt. Het is je belijdenis psalm, maar dat weet je vast nog wel.

    28 maar mij aangaande, het is mij goed nabij God te zijn,
    de Here HERE heb ik tot mijn toevlucht gesteld,
    en ik wil al uw werken vertellen.

    Die nabijheid van de Heere toegewenst in heel het proces waar je nu door heen gaat.

    Liefs

    Mama

    BeantwoordenVerwijderen