woensdag 29 juli 2009

Het moeilijke conflict tussen de Bijbel en de zichtbare werkelijkheid

Er is een heel moeilijk conflict wat heel veel hersens hard heeft laten kraken. En dat is dit: Hoe moeten we omgaan met de situaties waarin we om ons heen wat anders zien dan wat we in de Bijbel lezen.

Voor mij is dit een zoektocht geweest, en nog steeds wel, die de laatste 3 a 4 jaar van mijn leven blijft achtervolgen. En wat ik erg moeilijk vond. Ik geloof sterk in de Bijbel en daar staat dat we als christen vrij zijn van de macht van zonde en dood. Maar ik heb er zelf jaren in vast gezeten. Hoe kan dat nou? Klopte de Bijbel niet? Was God dood? Deed geloven er wel toe? Uiteindelijk heeft mij dit echt op een punt gebracht dat ik dacht: Doei God, zonder U en zonder Uw regels is het leven heel wat minder ingewikkeld. Ik was erg boos op God.

Wat is nu waarheid in die periode. Had God me niet bevrijd? Bestond God inderdaad niet? Snapte ik sommige dingen nog niet? Kende ik de kracht van de Heilige Geest nog niet.

Verder is genezing natuurlijk een hot item in deze discussie. Is genezing niet meer van deze tijd, alleen voor missiologische context of heeft de westerse wereld zich zoveel in zonde gehuld dat God zich terugtrekt om met wonderen en tekenen te werken? Het zijn allemaal verklaringen die vaak door mensen zijn geroepen.

Wat is nou waarheid? Ze zullen op zieken de handen leggen en ze zullen genezen, of de zichtbare realiteit om ons heen?

Dezelfde discussies zijn er over Gods voorziening, over de heerschappij van Jezus, over satans vernietiging, over de kracht van het gebed, over de autoriteit die gelovigen hebben enzovoort. Er zijn heel veer dingen in de Bijbel en in het leven met God waarin ik tegen een conflict aanloop. Waar is mijn anker, wat geloof ik? Geloof ik echt in alles wat er in de Bijbel staat? Dan kom ik vaak tot de conclusie: God, ik geloof het, maar help me ook het te geloven. Geloof blijkt uit de daden, en als ik daar naar kijk heb ik soms heel weinig geloof.

Een veelgehoord bezwaar in deze discussie is de soevereiniteit van God. God is toch soeverein dus als Hij wil dat ik gered wordt, dan gebeurd het toch. Als Hij wil dat ik bevrijd wordt van de macht van zonde en dood, dan gebeurd het toch? Als Hij wil dat ik genezen wordt, dan gebeurd het toch? En bij al deze punten, wordt vaak gezegd dat als het niet gebeurd dat dit ook de wil van God is. Is het niet zo dat voor en tegenspoed, ziekte en gezondheid, ons uit de vaderlijke hand toekomen. Nee, daarin heeft Jezus in zijn leven duidelijk het voorbeeld gegeven wat ons uit de Vaderlijke Hand toekomt. Wie Hem heeft gezien, die heeft de Vader gezien. In Gods soevereiniteit heeft Hij besloten de mens te bevrijden van de gevolgen van de zondeval. Dat is Gods Soevereiniteit. En ik wil niet het lef hebben daar tegenin te gaan.

Het is echt mijn verlangen om mijn fundament voor 100% in het woord van God te leggen. Als God iets zegt, dan is het zo. Ik wil ernaar zoeken, ik wil ervoor vechten. Niet die simpele antwoorden zoals: we leven nu eenmaal in een gebroken wereld, er was niet genoeg geloof, er was zonde, die persoon is niet gezalfd met de Heilige Geest, er is verkeerd gebeden of wat dan ook. Nee, wat de Bijbel zegt is waar, en ik wil het zien, want het staat er niet voor niets. Ik ben dorstig, hongerig naar Gods kracht en bovennatuurlijke werking.

Hier nog een liedje die prachtig verwoord hoe ik dit beleef.

You are the Way, the Truth and the Life
We live by faith and not by sight for You,
We're living all for You

4 opmerkingen:

  1. Ey Matthijs,

    Je zegt dat je hebt geworsteld met het zichtbare om ons heen, misschien wel hoe krachteloos we lijken te zijn versus wat de Bijbel zegt.

    Wat bedoeld Jezus inderdaad met: "Ze zullen op zieken de handen leggen en ze zullen genezen?" en nog een legio vragen?

    Jezus loog niet, het is gebeurd in de tijd van de Bijbel, in het verleden en vandaag de dag gebeuren genezingen nog.

    Maar hoe komt het dat het zo weinig gebeurd vandaag de dag?

    Heb er geen waterdicht antwoord op.
    Wel weet ik dat de Heer alles doet naar Zijn wil om Zijn koninkrijk te bouwen.
    Wat doen wij met de situaties om ons heen die de Heer op ons pad legt? Reageren wij op een wijze dat het Hem laat zien aan de mensen om ons heen?

    In 1 Joh 5:14 staat: "En dit is de vrijmoedigheid, die wij tegenover Hem hebben, dat Hij, indien wij iets bidden naar zijn wil, ons verhoort".

    Wellicht zegt Hij vaak nee omdat datgene wat wij vragen niet in Zijn plan past. Neemt niet weg dat Hij onwijs veel van ons houdt, ons blijft vormen naar Zijn beeld.
    Dat wij van dag tot dag Hem mogen zoeken en groeien.

    Als wij getrouw zijn in de kleine dingen zullen wij ook in de grote getrouw zijn (uit mijn hoofd even). Het zijn de kleine dingen waaruit blijkt of we dat grote aankunnen.

    David had leeuw en beer verslagen met behulp van de Here, hij was zijn kleine kudde trouw.
    Later zou hij met behulp van de Heer Goliath verslaan en herder zijn van een grote kudde; namelijk een volk.

    Wat valt hier veel over te schrijven! Wat het mogelijk alleen maar complexer maakt en niet duidelijker.

    Nou ja, micchien heb je wat aan mijn hersenspinsels. :P

    Overigens; het bevrijden van de gevolgen van de zondeval klopt. Het is overigens niet zo dat wij totaal zondeloos op deze aardbol kunnen rondlopen.

    Nou ja morgen misschien nog wat reactie!
    Spreuken 27:27 "zoals men ijzer met ijzer scherpt, zo scherpt de ene mens de ander"

    Ben benieuwd naar jouw gedachten.
    Ik blijf voor je bidden! :)

    Jonathan

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heey Jona,

    Mooie tekst, die als we naar zijn wil bidden, dat hij ons verhoort. Ik heb heel wat gebeden om bekering van sommige personen, maar het is nog niet gebeurd. Het is wel Gods wil. Het is Gods wil dat de hele wereld gered wordt staat in de Bijbel. Ik heb heel wat gebeden voor bevrijding van de macht van de zonde in mijn leven. Dat is Gods wil. Maar het gebeurd niet één twee drie. En toch is de Bijbel waar.
    Ik hou niet van antwoorden. Ik wil honger oproepen. Honger naar meer van God. Want er is nog zoveel wat niet gebeurd, maar wel in de Bijbel beschreven staat. En God reageert op Honger, God reageert op verwachting. Elk antwoord neemt de honger weg. Merk ik steeds bij mijzelf en om me heen. Juist de vraag en de honger drijft mij naar God.

    Groetjes Matthijs

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey Matthijs! Als wij bidden naar Zijn wil verhoort Hij ons. Inderdaad een gave tekst.

    Jij zegt dan het volgende:

    "Ik heb heel wat gebeden om bekering van sommige personen, maar het is nog niet gebeurd. Het is wel Gods wil. Het is Gods wil dat de hele wereld gered wordt staat in de Bijbel. Ik heb heel wat gebeden voor bevrijding van de macht van de zonde in mijn leven. Dat is Gods wil. Maar het gebeurd niet één twee drie. En toch is de Bijbel waar."

    Dat ken ik, ik heb ook gebeden voor sommige mensen waarvan ik tot het moment dat ik ze niet meer zou zien (excollega's bijvoorbeeld) weet dat ze God niet zijn gaan volgen.

    Wie weet wat er in de toekomst gebeurd als die mensen hebben gezien hoe jij en ik in het leven staan als Christenen, volgelingen van de Heer. Hoe wij als het goed is in de Geest van Jezus omgaan met andere mensen, met verleidingen, hoe wij anders reageren dan anderen (hopelijk in Liefde en liefdevol).
    Dat valt in eerste plaats meer op dan wat wij beweren en/of zeggen.

    En dan bidden wij voor diegenen....... ik geloof dat die mensen die op bepaalde punten in hun leven, bij sommige situaties ineens aan ons denken. Dit zal ze triggeren om ze dan vervolgens aan onze God te denken.
    Zo kan God al bezig gaan in hun leven.

    Ik denk dus weldegelijk dat er wat gebeurd Matthijs als jij bid voor iemand, als jij omgaat met diegene hoe Jezus dat wil.
    Zo groeien vruchten ook langzaam, wortels graven zich ook langzaam in de grond.
    Maar net zoals de boom die Jona beschutting bracht toen hij uitkeek op Nineve hoeft de Heer zich niet aan zulke 'regels' te houden.

    Uiteindelijk (en ik denk dat je het hier mee eens bent) gaat het om de vrijwillige keuze om voor God te gaan leven als de Heer iemand roept.

    Het kan gebeuren dat iemand zich niet bekeerd en God ook niet gaat volgen. Ondanks dat de Heer het wil en wij ervoor gebeden hebben. Ondanks dat diegene wellicht wel meer kansen heeft gekregen om God te gaan volgen.

    Ik hoop niet dat je denkt dat ik het bijbelvers die ik aanhaalde krachteloos probeer te maken; want het is wel waar! Maar staat er in Zijn woord dat hij zal uitvoeren wat wij vragen als dat in Zijn woord is? Of staat er eigenlijk dat Hij ons 'hoort'(luisteren) als wij bidden naar Zijn wil? (Wezenlijk verschil)

    "Elk antwoord neemt de honger weg"

    Dat hoeft niet zo te zijn, uiteindelijk is het Gods schoonheid wat de honger in ons opwekt. Wat kunnen interpretaties of eigen antwoorden daaraan afdoen?

    Psalm 34:9 "Smaakt en ziet, dat de Here goed is; welzalig de man die bij Hem schuilt".

    Als we hebben geproeft en gezien van de Heer willen we meer, meer van God en we zullen hongeren naar Hem en God reageert inderdaad op honger!

    "Elk antwoord neemt de honger weg. Merk ik steeds bij mijzelf en om me heen. Juist de vraag en de honger drijft mij naar God"

    De honger drijft mij ook naar God, vragen ook. Antwoorden drijven mij niet perse van God weg.
    Maar alleen zoeken naar antwoorden drijft iemand ook niet perse naar God, het hebben van de juiste theologie drijft niet perse naar God heb ik gemerkt.

    Denk aan Mat 18:23-35 en met name op vers 31 tot en met 33. Wat die slaaf dacht over de koning vind deze koning niet belangrijk, hoe de slaaf vervolgens omgaat met anderen is belangrijk. Is deze persoon werkelijk veranderd en handelt deze in de geest van de koning?

    Gods zegen en bescherming gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lieve Neef,

    met interesse het bovenstaande gelezen!

    NOOIT KAN HET GELOOF TEVEEL VERWACHTEN

    Dit is misschien een soort antwoord,
    maar dan met het werkwoord...VERWACHTEN,
    dit is een activiteit!

    tante Marja.

    BeantwoordenVerwijderen